GT TRAININGEN ELBURG

W.O.D. (crossfit)

Ben jij opzoek naar een leuke en sportieve uitdaging en kan je dit niet vinden in de sportschool? Dan kan een WOD jou die uitdaging bieden en meer! Een WOD zorgt voor een goede fysieke conditie, maar maakt je mentaal ook sterker. Een manier van training die geschikt is voor elk niveau, leeftijd en mate van fitheid.

Wat is WOD?

WOD is een term die komt vanuit het Crossfit, dat sterk toeneemt aan populariteit, het staat voor Workout of The Day. De naam geeft het al aan, dat er elke keer een nieuwe training op het programma staat. Dit heeft als voordeel dat je nooit hetzelfde doet en je gehele lichaam zorg en aandacht krijgt. Naast de verschillende spiergroepen is de intensiteit ook variërend, van kort explosief tot een langdurige workout. Deze manier van trainen zorgt voor variatie, uitdaging en je krijgt steeds weer een nieuwe trainingsprikkel.

Voor wie is WOD?

De WOD is voor jong en oud, voor vrouwen en mannen, mensen met slechte conditie tot de atleten onder ons. Iedereen is in onze ogen gelijk en iedereen kan trainen op zijn of haar niveau, jij bepaalt tijdens de training zelf de intensiteit. Daarin zullen wij jou ondersteunen en adviseren waar nodig. Neem contact op voor een proefles.

Wat train je tijdens de WOD?

Tijdens de trainingen kom je in aanraking met verschillende disciplines, die je ziet terugkomen in andere sporten.

Door de afwisseling van oefeningen train je de volgende onderdelen:

– Balans
– Behendigheid
– Nauwkeurigheid
– Coördinatie
– Fysiek
– Kracht
– Flexibiliteit
– Uithoudingsvermogen spieren en cardio

Je traint dus niet gespecialiseerd op één onderdeel, maar je traint op meerdere onderdelen, die je ondersteunen in het dagelijks leven.

Opbouw van een WOD

De trainingen bestaan uit een warming-up, een technisch gedeelte om de CrossFit bewegingen te leren en een intensieve training (WOD). De duur en de inhoud van de WOD is wisselend van kort en krachtig, om kracht op te bouwen tot langdurig, vervolgens de nadruk te leggen op de conditie. Door middel van een klok en het bijhouden van de scores wordt er een wedstrijdelement toegevoegd.

Tijdens de training wordt er gebruik gemaakt van barbells, dumbbells, kettlebells, touwen en pull up bars. De oefeningen bestaan voornamelijk uit natuurlijke lichaamsbewegingen zoals duwen, (op)trekken, stoten, werpen, tillen, springen, klimmen en rennen. Functionele bewegingen die je in het dagelijks leven terugziet. Het doel van CrossFit is zo fit en gezond mogelijk te worden, ongeacht wie je bent en wat jou niveau is, iedereen kan meedoen.

Voordelen van een WOD

Het beoefenen van een sport heeft sowieso een positief effect op de mens. Een aantal voordelen dat deze manier van trainen met zicht meebrengt zijn;

– Nieuwe uitdagingen
– Nieuwe mentale en fysieke grenzen
– Je lichaam verandert
– Sociale omgeving
– Algemene fitheid
– Afwisseling

Nieuwe uitdagingen
De inhoud van de trainingen is elke keer weer anders, elke keer weer uitdagend. Je hebt niet het idee dat je elke keer hetzelfde aan het doen bent. Door deze afwisseling blijf je geprikkeld en is de kans op verveling een stuk kleiner.

Nieuwe mentale en fysieke grenzen
Door de prikkels en manier van trainen kom je jezelf tegen en je grenzen. Je denk in ieder geval dat jij je grens hebt bereikt, maar merkt dat er nog meer in je zit. Je zult op een verantwoorde manier voorbij die grenzen gaan, wat jou zal doen groeien. Groeien op fysiek, maar ook op mentaal gebied. Je gaat met een voldaan gevoel naar huis.

Sociale omgeving
Een WOD doe je nooit alleen. De gehele groep doet de WOD op zijn of haar niveau, maar je doet allemaal dezelfde oefening. Je maakt onderdeel uit van een groep en dat merk je. Je hebt meer binding met de mensen om je heen.

Algemene fitheid
Waar de meeste sporten zich richten op een specifiek onderdeel (kracht, conditie, lenigheid), is er tijdens een WOD een bredere kijk. Door een combinatie van verschillende disciplines heb je een allround workout.

Afwisseling
Hij is al een paar keer benoemd, maar afwisseling is een veelgeroemd voordeel. Bij andere sporten kan het voorkomen dat jij je snel verveelt en geen uitdaging voelt. Bij deze manier van trainen niet, je krijgt elke keer weer een nieuwe prikkel.

Dit zijn een aantal voordelen door op deze manier te trainen. Genoeg redenen om het eens te proberen. Daarom nodigen wij jou van harte uit om het zelf eens te ervaren en ontdek wat jou voordelen zijn!