Koolhydraten, echt zo slecht

KoolhydratenKoolhydraten, echt zo slecht?
Koolhydraten, zijn ze nou gezond of ongezond? Soms ben je het overzicht even helemaal kwijt. Om weer een beetje helderheid te krijgen, zetten wij uiteen hoe gezond koolhydraten nu echt zijn en in welke voedingsmiddelen je koolhydraten kunt vinden.
Koolhydraten zijn voor het lichaam een belangrijke bron van energie. Ze zitten in groenten, fruit, noten, zaden en volkoren granen. Vooral de hersenen gebruiken koolhydraten als energiebron. Hoe komt het dat koolhydraten zo’n slechte reputatie hebben? Is dat terecht? Een korte uitleg.

Niet alleen uit voeding halen we energie, ook van deze tien dingen krijgt je lichaam een boost

Energie
Energie halen we uit koolhydraten en vetten. Vooral de hersenen en spieren zijn, om goed te kunnen functioneren, afhankelijk van koolhydraten. Eiwitten hebben we nodig voor weerstand, herstel en spieropbouw. Koolhydraten zijn het makkelijkst opneembaar en worden in het bloed meteen omgezet in glucose. Glucose is de energiebron die het lichaam direct kan gebruiken of opslaan in spieren en lever.
Nadeel van koolhydraten is dat ze veel vocht om zich heen verzamelen. Mensen die veel suikers eten houden meer vocht vast en dat kun je zien. Schrap je koolhydraten uit je voeding, dan verlies je in eerste instantie voornamelijk vocht waardoor je er minder opgeblazen uitziet en direct gewicht verliest. Dit is één van de belangrijkste pijlers van veel koolhydraat-armediëten. Echter, om blijvend een gezond gewicht te bereiken en te behouden, zul je vetmassa moeten kwijtraken. En daar is meer voor nodig dan koolhydraat arm eten.

Snel en langzaam
Kort door de bocht zijn er twee typen koolhydraten. De zogenaamde ‘snelle’ of enkelvoudige en de langzame ‘meervoudige’ koolhydraten. Het zijn vooral de snelle die voor ellende zorgen. Omdat daar geen voedingsstoffen en vezels in zitten worden ze razendsnel in de bloedbaan opgenomen, waar ze voor bloedsuikerspiegelschommelingen zorgen. Hoe stabieler je bloedsuikerspiegel des te beter het is voor je gezondheid. Het lichaam houdt niet van hoge bloedsuikerspiegels. Het veroorzaakt stress.
Uit onderzoek blijkt dat hoge bloedsuikers de oorzaak zijn van diverse ‘Low grade inflammation’ aandoeningen. Met andere woorden. Snelle, makkelijk opneembare suikers, zonder enige voedingswaarde, veroorzaken ontstekingsreacties in je lichaam. Op de lange duur worden deze ontstekingen chronisch en kunnen ze zich uiten in diverse aandoeningen zoals bijvoorbeeld overgewicht, hoge bloeddruk, reumatoïde artritis, diabetes en depressie’.

Voorkom schommelingen in de namiddag en ga voor deze gezonde snacks en tussendoortjes

Suiker
De meeste mensen eten naar verhouding te veel snelle koolhydraten. Snelle koolhydraten zijn pure suikers en daar heeft je lichaam niets aan. Probeer te minderen met deze enkelvoudige suikers. Puur omdat er geen voedingsstoffen in zitten maar wel onnodig veel calorieën. Geraffineerde suikers kosten het lichaam erg veel mineralen bij de opname, dit is nog een reden om ze te niet te eten. Het kost je letterlijk je gezondheid! Vervang suikerrijke producten liever niet voor light varianten, die zijn tevens neit gezond. Je blijft daardoor afhankelijk van zoetigheid en de meeste zoetstoffen zijn net zo slecht voor je gezondheid als traditionele suiker. Ook zij beïnvloeden je bloedsuikerspiegel.

Gevolgen
Direct gevolg van veel suiker(s) eten, is overgewicht. Omdat er geen voedingsstoffen maar wel veel energie in zit, worden deze altijd opgeslagen als vet. Bovendien moet het lichaam veel insuline aanmaken om deze suikers te kunnen opnemen. Op lange termijn kan een constant schommelende bloedsuikerspiegel leiden tot hyperinsulinisme wat uiteindelijk, in combinatie met andere factoren, kan leiden tot diabetes type II. Een ander gevolg van veel suikers eten is een disbalans in de darmflora waardoor schimmels en gisten de kans krijgen te groeien. Dan kan er een Candida Albicans infectie ontstaan die klachten zoals hoofdpijn, buikpijn, gewrichtspijnen, vermoeidheid en huidproblemen veroorzaakt.

Vermoeidheid: dit zijn de tekens

Variatie
Kies zoveel mogelijk voor meervoudige koolhydraten. Vezelrijk voedsel, puur natuur en het liefst biologisch. Omdat hier voedingsstoffen in zitten moet je lichaam meer moeite doen om het te verteren en dit voorkomt plotselinge bloedsuikerschommelingen. Groente is de allerbeste bron omdat daar de meeste voedingsstoffen inzitten en groente geen suikers bevat. Het heeft dus geen enkele invloed op de bloedsuikerspiegel. Vers fruit met schil, noten, zaden en bonen zijn ook goede bronnen. Volkoren granen hebben in iets meerdere mate wel invloed maar als je daar veel groenten of eiwitten bij eet, stabiliseert dit weer. Kies afwisselend voor volkoren rijst, spelt, quinoa, boekweit, teff en amaranth.

‘Slechte’ koolhydraten
Slechte koolhydraten met snelle suikers zorgen voor schommelingen. Wil je dit voorkomen? Eet deze producten dan met mate: suiker, honing, maïs, aardappelen (patat), witte rijst, wit en bruin brood (tarwe), koek, snoep, koemelk en kaas, cornflakes en frisdrank. Inderdaad. Ook in melk zitten suikers (lactose) die we niet goed verteren en die voor bloedsuikerspiegel-schommelingen zorgen. Als je verpakte producten koopt kijk dan goed naar de ingrediënten. Suiker, tarwe en melk worden in vele gedaanten aan diverse kant-en-klaar producten toegevoegd. Zo kun je ongewild toch de verkeerde stoffen binnen krijgen.

Balans
Koolhydraten zijn, mits de goede soort, gezond. Het draait om de juiste keuze, variatie en balans. We hebben een scala aan voedingsstoffen nodig, de verhouding waarin hangt af van je persoonlijke situatie. Ik adviseer mensen altijd minimaal 40% van hun energie uit koolhydraten te halen maar nooit meer dan 60% – 70%, omdat je anders te weinig eiwitten en vetten binnen krijgt. Minder dan 40% koolhydraten is niet verstandig want ook dat kan gezondheidsklachten veroorzaken. Als je veel sport of zware lichamelijke arbeid moet verrichten dan heb je meer koolhydraten nodig. Wil je gezond eten kies dan alleen voor meervoudige koolhydraten. De natuur voorziet ons van een grote variatie aan voedingsstoffen en wij zijn gemaakt om hieruit, met moed en beleid, de juiste keuzes te maken.
*Al deze adviezen gelden alleen voor gezonde mensen. Heb je last van allergieën, intoleranties of een chronische aandoening raadpleeg dan eerst een orthomoleculair arts of natuurvoedingskundige

bron: telegraaf